Bestuiversweken 2024

29 april 2024     Ingezonden door Natuurmuseum Brabant

Bestuiversweken NMB 1Zes weken lang staan bestuivers in het spotlicht, dat kunnen ze namelijk goed gebruiken. Tot 27 mei zijn er verschillende activiteiten in Natuurmuseum Brabant. Kom deze weken zaadbommetjes maken, workshops volgen, experts bevragen, en nog veel meer. Een BIJzondere viering van de cruciale rol die bestuivers spelen in ons ecosysteem.

MOOIWERK opent vrijwilligersinformatiepunt in De Bezemsteel

29 april 2024     Ingezonden door MOOIWERK Breda

Doe je graag wat voor een ander? Wil jij iets moois kunnen betekenen? Vind je het leuk om sociale contacten op te doen?  

Iedere dag, iedere week of één keer als het jou uitkomt: vrijwilligerswerk is er in alle soorten en maten. Ook in de Haagse Beemden!

Cryptobezit kinderen kan gevolgen hebben voor belastingaangifte

29 april 2024     Ingezonden door Belastingdienst

CryptobezitNieuw onderzoek laat zien dat 19 procent van de jongeren tussen 15 en 25 jaar investeert in crypto. En maar liefst 62 procent die nog niet investeert is dit wel van plan. Aangezien cryptobezit van kinderen gevolgen kan hebben voor de belastingaangifte van het kind of zijn ouders, stimuleert de Belastingdienst ouders om in gesprek te gaan met hun kinderen over crypto.

Nutri-Score op steeds meer producten in de supermarkt

09 april 2024     Ingezonden door Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport

Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt. Zo kiezen bijna alle supermarkten met hun huismerken voor Nutri-Score. Onlangs startte het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de campagne: ‘Kijk, vergelijk & kies’. Deze campagne helpt mensen om tijdens het boodschappen doen te kiezen voor het product met een betere samenstelling.

 

Fabrikanten kunnen er sinds 1 januari voor kiezen om Nutri-Score te gebruiken. Het is één van de hulpmiddelen om mensen te helpen betere keuzes te maken op het gebied van voeding. Als fabrikanten kiezen voor Nutri-Score moeten zij op elk product van hun merk een Nutri-Score zetten. Na registratie hebben ze hiervoor 24 maanden de tijd. Bijna alle supermarkten zijn gestart met het gebruik van Nutri-Score voor hun huismerken. Zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus/Coop, Boon Food Group, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama/Boni, Poiesz, Spar en Vomar.

Zo gebruik jij Nutri-Score

Met Nutri-Score vergelijk je dezelfde soort producten simpel en snel tijdens het boodschappen doen. En kies je makkelijker voor het product met een betere samenstelling. Dat is vooral handig bij producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Zoals sauzen, frisdranken, koeken, pizza’s en snacks.

De Nutri-Score van een product staat op de voorkant van de verpakking. De score is aangegeven met een letter (A tot en met E) en een kleur (donkergroen tot en met donkeroranje). Het laat zien of het product een betere samenstelling heeft in vergelijking met dezelfde soort producten. Je vergelijkt dus ontbijtkoek met ontbijtkoek en niet ontbijtkoek met saus. Producten met een donkergroene A hebben een betere samenstelling dan dezelfde soort producten met een donkeroranje E.

De Nutri-Score zegt dus niet of een product gezond of ongezond is. De Schijf van Vijf blijft leidend voor een gezond voedingspatroon. Je voldoet dus niet aan een verantwoord voedingspatroon als je alleen producten met een A of B eet.

 

Dit is hoe Nutri-Score werkt

De Nutri-Score wordt per product bepaald met een speciale berekening (algoritme). Producten krijgen een hogere score door eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. En producten krijgen een lagere score door energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt een totaalscore voor een product. Bijvoorbeeld een donkergroene A of een donkeroranje E.
In het algoritme zijn karakteristieken ingebouwd om ervoor te zorgen dat een hogere score ook daadwerkelijk leidt tot een product met een betere samenstelling.

 

Over de campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’

Goede uitleg over hoe je Nutri-Score gebruikt bij het boodschappen doen, is belangrijk. Daarom voert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de publiekscampagne ‘Kijk, vergelijk & kies’. De campagne is onder andere te zien op tv, online, in kranten en magazines.

Meer informatie vind je op nutriscore.nl

Terug Schrijf reactie

 


 

Kiek in de wijk

 

 



 Adverteren?

Klik voor e-mail of bel 06 46 99 66 32

 


 

 

Aspergeboerderij Schalk - Prinsenbeek 23-03-24 tm 23-06-24

Boerderijwinkel van de Kieboom - Ponyfeestje 08 mrt -

Flyer ponyfeestje

Freepik

 


 


 

 

 

 

^ Naar boven