Cybercrime - Helpdeskfraude

03 januari 2022     Redactie Anton Mous, VPNgids.nl

 

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een gevangenisstraf van vijftien maanden geëist, waarvan vijf maanden voorwaardelijk, tegen een 26-jarige GGD-medewerker uit Rotterdam. De verdachte heeft zich volgens de officier van justitie schuldig gemaakt aan oplichting, poging tot oplichting en computervredebreuk.

 

De oplichtingspraktijken vonden plaats op 7 en 8 september 2020. De GGD-medewerker benaderde ten minste drie personen die een afspraak hadden gemaakt voor een coronatest met het verzoek om een ‘borg’ te betalen. Hij zou ze een betaallink opsturen om het geld over te maken. Twee van de drie slachtoffers betaalden de man, bij de derde persoon werd het overgemaakte geld op zijn rekening teruggestort door de bank.

 

De verdachte benaderde degenen die het geld hadden overgemaakt nogmaals. Ditmaal deed hij zich voor als een bankmedewerker. Hij vertelde zijn slachtoffers dat ze hun geld moesten veiligstellen om te voorkomen dat een groot geldbedrag afgeschreven zou worden. Bij de ene verdachte lukte het niet om het spaargeld over te boeken, de ander vertrouwde de zaak niet en nam contact op met de bank. Deze vorm van oplichting noemen we ook wel helpdeskfraude.

 

Oplichting en computervredebreuk

De GGD en politie stelden een onderzoek in. Beide instanties kwamen bij dezelfde medewerker uit. Hij was via een uitzendbureau ingehuurd om testafspraken te maken. Nader onderzoek wees uit dat hij in augustus en september bijna vijfhonderd dossiers had geopend, terwijl dit niet tot zijn takenpakket behoorde.

 

De politie onderzocht de laptops en telefoon van de verdachte. Daaruit kwam naar voren dat de man wist wat hij deed en dat hij zich van tevoren goed had ingelezen. Zo had hij telefoonnummers van de fraudehelpdesk van diverse banken opgezocht. Daarnaast had hij een app op zijn smartphone waarmee hij zijn telefoonnummer kon veranderen (spoofing) en had hij e-mails en WhatsApp berichten verstuurd over de zogenaamde borgsom.

Tot slot trof de politie contant geld en grote bestanden met persoonsgegevens aan. Deze gegevens waren afkomstig uit CoronIT, het IT-systeem van de GGD waarin gegevens van Nederlanders die een testafspraak maken zijn vastgelegd. Omdat hij zonder toestemming deze data naar zijn laptop had gekopieerd, heeft hij zich daarmee schuldig gemaakt aan computervredebreuk.

 

Schulden en gokverslaving

Op de vraag waarom de man zijn slachtoffers oplichtte, antwoordde hij dat hij schulden had en gokverslaafd was. De verdachte bekende dat hij zijn slachtoffers gevraagd had om een borgsom naar zijn rekening over te maken, maar ontkende iedere betrokkenheid bij andere vormen van oplichting.

 

Strafeis

Het OM is niet te spreken over de praktijken van de Rotterdammer. “In plaats van een positieve bijdrage te leveren aan het ernstige maatschappelijk probleem dat de pandemie is, stelde verdachte zijn eigen winstbejag boven zijn integriteit”, zo zei de officier van justitie. “Hij is ermee gestopt omdat zijn account werd geblokkeerd en hij werd aangehouden. Hij heeft tot het eind geweigerd inzage te geven in zijn laptops en telefoon. Hij heeft steeds geprobeerd zijn rol te minimaliseren.”

 

Het excuus van de verdachte dat hij niet goed had nagedacht over de consequenties van zijn daden, gelooft de officier van justitie niet. “In plaats van onnadenkendheid zie ik een goed uitgedachte en geraffineerde manier van werken bij deze verdachte. En daarmee heeft hij het vertrouwen in de GGD en in de overheid geschaad en in de kern geraakt.” Het OM eiste een gevangenisstraf van vijftien maanden, waarvan vijf maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaar.

Terug

 

 

 

 

 

 

^ Naar boven