Het lijkt nog ver weg, maar achter de schermen wordt al hard gewerkt aan Breda Straalt, de winterprogrammering voor de binnenstad. Dit jaar wordt het aanbod onder andere uitgebreid met een ijsbaan op de Grote Markt, een lang gekoesterde wens van veel bewoners en ondernemers.
Programma voor iedereen in de stad
Initiatiefnemer Ondernemersfonds Breda werkt sinds 2023 intensief samen met Breda Marketing aan de ontwikkeling van een winterprogramma voor de binnenstad. Uiteindelijk moet Breda een spraakmakend, aantrekkelijk en duurzaam winterevenement hebben dat de binnenstad zowel regionaal als landelijk flink op de kaart zet.
“Onze stad heeft alles in huis om die ambitie waar te maken,” zegt René de Vos, centrummanager van Breda namens het Ondernemersfonds. “Maar dat lukt niet in één jaar. Daarom hebben we voor Breda Straalt een meerjarenplan klaarliggen, waarin ook de rol van de ijsbaan voor de komende jaren staat omschreven. In het eerste jaar willen we vooral de verbinding zoeken met onze eigen bewoners en ondernemers, uit alle delen, dorpen en wijken van de stad. We vinden het heel belangrijk dat iedereen in Breda hier uiteindelijk plezier aan beleeft.”
Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing: “We werken toe naar een winterprogramma dat onderscheidend is van andere grote steden. De focus ligt primair op de ontwikkeling van een eigentijds programma voor Bredanaars. We streven naar een programma dat bijdraagt aan een sterke lokale economische ontwikkeling van de binnenstad en dusdanig attractief en verrassend is om bezoekers van verder weg aan te trekken.”
IJsbaan die zichzelf terugverdient
Het plan voor de ijsbaan, welke van 13 december tot en met 5 januari op de Grote Markt staat, ligt voor de komende drie jaar al klaar. De Vos: “In de vormgeving van dat plan is begonnen met het verzamelen van leerpunten uit voorgaande winterprogrammeringen waarin het centrum een ijsbaan had, destijds onder de namen Betoverend en Winterland. Daar wordt namelijk niet door iedereen met een positief gevoel op teruggekeken. Toch waren er ook goede onderdelen. Die nemen we mee, en van de minder goede leren we.” Er is dit jaar zelfs een speciale stichting voor opgericht, met uitgebreide vertegenwoordiging vanuit de binnenstad. Ook het aangelegen horecapunt wordt door de stichting zelf opgepakt.
De Gemeente herkent de potentie en wil daarom investeren in de ijsbaan, maar vindt wel dat deze zich uiteindelijk terug moet gaan verdienen. Daarom is afgesproken dat de bijdrage vanuit de gemeente ieder jaar afgebouwd wordt, en dat ondernemers de kosten uiteindelijk zélf gaan dragen. De ijsbaan is dan ook geen losstaand project, maar is onderdeel van de gehele Breda Straalt -programmering waar ook evenementen en activiteiten uit andere sfeergebieden van de stad onderdeel van zijn.
Breda Straalt is een initiatief van Ondernemersfonds Breda in samenwerking met Breda Marketing en ondersteund door Gemeente Breda.