Een tuin met liefde

08 september 2024     Redactie en fotografie Anja Wierckx-Staps

Een tuin met liefde Jupiterlaan Haagse BeemdenUw redacteur bracht een bezoekje aan een tuin in de Jupiterlaan. Het was een stralende zonnige dag. Verschillende flatbewoners legden de laatste hand aan het tuinieren en opruimen. Anderen hadden al plaatsgenomen op de bankjes en tuinstoelen rondom de tafel, vooraan in de tuin.

 

Mee de natuur in?

08 september 2024     Ingezonden door IVN Dintel- en Marklanden – Fotografie Krijn Breen en Paul Mennema

IVN Dintel en Marklanden Krijn BreenDe natuurkalender van IVN Dintel- en Marklanden staat weer vol met uiteenlopende natuuractiviteiten waar ‘jong & oud’ aan mee kunnen doen. Zoals wandelingen met gids, thema-avonden over roofvogels en meer.

Het post CoMed tijdperk is aangebroken

08 september 2024     Column Pennetje

PennetjeDriewerf hoera! CoMed is historie geworden. Net als duizenden medebewoners van de Haagse Beemden was ik op zoek naar een nieuwe dokter.

Veilig Verkeer Nederland speelt in op zorgwekkende ongevallencijfers met 'VVN Kilometers Ervaring'

17 juni 2024     Ingezonden bericht

VVN Kilometers ErvaringVeilig Verkeer Nederland (VVN) lanceert met trots een nieuwe campagne die zich richt op de verkeersveiligheid van 50-plussers. Hiermee reageert VVN op de zorgwekkende ongevallencijfers onder deze groep.

 

Educatie voor deze doelgroep is een essentieel speerpunt voor VVN. Met het productaanbod 'VVN Kilometers Ervaring' wil zij het aantal verkeersongevallen onder 50-plussers verminderen, hen beter informeren over verkeersveiligheid en activeren om veilig over straat te gaan. Het aanbod omvat een breed scala aan initiatieven, waaronder tips en hulpmiddelen, VVN Opfriscursussen (online en op locatie) en de VVN Opfrisquiz over verkeersregels.

 

Automatische piloot

Onderdeel van 'VVN Kilometers Ervaring' is de nieuwe radio- en tv-commercial die op 17 juni door Veilig Verkeer Nederland wordt gelanceerd. In deze sympathieke commercial zien we André, die laat zien dat ervaren bestuurders, met jaren aan rijervaring, vaak onbewust op de ‘automatische piloot’ rijden. VVN wil hiermee op een positieve manier het belang van bewuste en veilige deelname aan het verkeer onderstrepen. De commercial legt de nadruk op de e-bike, gezien het veelvuldige gebruik door 50-plussers en het feit dat er onder deze groep relatief veel fietsongevallen gebeuren. Daarnaast worden ook andere vervoermiddelen belicht, om een realistisch beeld te schetsen van het veranderende verkeerslandschap. De commercial sluit perfect aan bij het VVN-motto 'Meedoen is makkelijk'.

 

Alarmerende cijfers vragen om actie

De noodzaak voor deze campagne wordt onderstreept door recente statistieken over dodelijke verkeersongevallen in 2023, gepubliceerd door het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Vorig jaar kwamen 270 fietsers om in het verkeer, waarvan 213 ouder waren dan 50 jaar (79%). De meesten reden op een elektrische fiets. Hoewel het positief is dat 50-plussers langer actief blijven fietsen, is het zorgwekkend dat een aanzienlijk aantal van de dodelijke ongelukken eenzijdige ongevallen betrof; 38 procent van de verongelukte fietsers van 75 jaar of ouder had geen botsing met een ander voertuig (CBS, 2024).

 

Ook uit de VVN Flitspeiling (2023) blijkt dat fietsongevallen blijven toenemen, terwijl het gebruik van de e-bike stagneert. Veilig Verkeer Nederland hoopt met het uitgebreide programma ‘VVN Kilometers Ervaring’ een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het aantal fietsongevallen met ernstig of dodelijk letsel bij 50-plussers.

 

VVN banner

 

 

Terug Schrijf reactie

 


 

 


 

Kiek in de wijk

 

 



 Adverteren?

Klik voor e-mail of bel 06 46 99 66 32

 


 

 

 

 


 

 

 

 

Freepik

 

^ Naar boven