Nieuw energiecontract

19 mei 2024     Column Pennetje – Fotografie Alex De Vliegere, Jan Brouwer

Energiecontract Pennetje

 

Eindelijk, alea jacta est! (sprak Julius Caesar een eeuw of twintig geleden) de teerling is geworpen. Na maanden van hersenbrekende berekeningen en vergelijkingen kan ik jullie mededelen dat onze keus viel op Stroomboer X. Het huidige contract bij concullega Y loopt binnenkort af. Het geschatte maandtarief wordt aanzienlijk lager en brengt dus grote vreugd in huize Pennetje.

 

Ik klim in de telefoon met firma X. De chatbot van de firma X heet mij welkom en zegt dat dit gesprek wordt opgenomen voor kwaliteit- en trainingsdoeleinden, dat het erg druk is en biedt aan mij terug te bellen. Nee, dank u, zeg ik. De bot kakelt direct hierna door met een multikeuzemenu. Licht geïrriteerd maak ik mijn keuze bekend en plotseling spreekt er een mens van vlees en bloed, mevrouw Stroomboer, die mij het hemd van het lijf vraagt:

 

U wilt klant bij X worden?

Mag ik dan uw postcode en huisnummer?

Is uw naam Pennetje?

Wat is uw email adres?

Wilt u dit herhalen?

Als controle: mag ik uw geboortedatum?

Wie is uw huidige leverancier?

Wilt u stroom en gas?

Oh, alleen stroom?

Weet u uw verbruik of moeten wij dit inschatten?

Heeft u een slimme meter?

Wilt u uw IBAN nummer opgeven?

Wilt u dit nog eens herhalen?

Kan ik u interesseren voor ons gehele dienstenpakket?

Heeft u zelf vragen of opmerkingen?

 

Ja, ik heb moeite met de benaming ‘slimme meter’. In mijn meterkast zit een apparaatje dat niet slim maar alleen een achterbakse digitale klikspaan is van mijn echte verbruik aan de stroomboer. Daar is niets slims aan! Antwoord: Ik heb u niet goed verstaan, wilt u dit met minder woorden herhalen? Zucht…

 

Kort na deze ultrakorte herhaling ontvang ik een contract per mail. Onbegrijpelijke omissie van mevrouw Stroomboer: de ingangsdatum is gesteld op drie dagen na afloop huidig contract, ondanks het feit dat ik om directe aansluiting heb verzocht.

 

Weer bellen met Stroomboer. Ik wil namelijk na afloop van het lopende contract gelijk stroom van jullie. Meneer zegt zij: wij leveren alleen wisselstroom! Mijn opmerking moet ik ademloos uitleggen en leidt, oh glorie, tot inzicht en begrip (als ik u goed begrijp dan…) bij mevrouw. Actie komt langzaam op gang en er verschijnt een gewijzigd contract via de mail. Hèhè, hoe moeilijk kan zo iets toch zijn?!

 

Terug Schrijf reactie

^ Naar boven