Soms zijn het niet de kinderen die moeite hebben om mee te komen, die onze aandacht nodig hebben. Onderzoek toont aan dat kinderen die meer- of zelfs hoogbegaafd zijn, ook veel baat hebben bij aangepast onderwijs. In 2014 werd de wet passend onderwijs ingevoerd waarbij vaak wordt gedacht aan extra ondersteuning van kinderen met een achterstand.
Deze wet heeft als eerste doel dat alle kinderen samen naar school kunnen in hun eigen wijk. Daarnaast is het belangrijk dat er in de lessen ruimte is om hun mogelijkheden en behoeften aan bod te laten komen. Begaafde kinderen hebben vaak kortere uitleg nodig en juist meer uitdaging. De basisles kan gaan over onthouden en uit het hoofd leren, maar deze kinderen hebben het nodig om verder te mogen denken. Zelfsturend leren, leren plannen en verantwoordelijkheid geven over het eigen leerproces, zijn zaken die bij deze leerlingen goede resultaten geven. Als dat al vanaf de basisschool kan worden aangeboden, hebben deze kinderen veel meer kans dat hun talent niet verloren gaat.
Tot voor kort was er in de Haagse Beemden geen basisschool met een speciale plusklas voor deze leerlingen. In Breda is er het Montessori+ of ouders weken uit naar Etten-Leur, Ulvenhout en Teteringen, waar voltijds aangepast onderwijs is voor hoogbegaafde leerlingen.
Sinds de wet van 2014 geven alle basisscholen nu aandacht aan de verschillende behoeftes in de gewone lessen. Sommige leerlingen maken minder opdrachten en ‘plus-leerlingen’ krijgen juist extra materiaal. Sinds het begin van dit schooljaar is het, ook in de wijk zelf, mogelijk om uw kind vanaf groep 3 te laten deelnemen aan een meerdaagse plusklas. OBS De Wildert aan de Twaalfbunder is begonnen met De Verrekijkers. HBNieuws kreeg een rondleiding van directeur Miek van Leijsen en plusklasjuf Sandra de Graaf.
Het idee voor de klas is ontstaan, omdat het helaas niet uitzonderlijk is dat begaafde kinderen resultaten laten zien die onder hun capaciteiten liggen. Hoe dat komt is best begrijpelijk. Miek van Leijsen legt uit: “Kinderen leren juist op de basisschool om zich aan te passen. Dat is heel belangrijk, want hier leren kinderen om samen te doen en delen met anderen. De normale lessen gaan voor deze leerlingen te traag. Daardoor verliezen ze interesse en hun aandacht gaat alle kanten op. Kinderen willen niet altijd aan de bel trekken want ze willen hetzelfde zijn als de andere kinderen. Maar met een aanpak die extra verrijkingsstof biedt, blijven ook deze kinderen geboeid.”
Dit schooljaar is OBS De Wildert gestart met twee groepen, een voor de onderbouw (groep 3-4-5) en een voor de bovenbouw (6-7-8). Deze leerlingen krijgen drie dagen per week een verkort programma voor de basisstof. De andere twee dagen zitten ze samen in een aangepast klaslokaal en krijgen extra stof zoals wetenschap en techniek, robotica en programmeren of andere talen. Ook wordt er gewerkt aan veerkracht en weerbaarheid. De juf is meer een mentor die aanstuurt en de leerlingen leren samen problemen op te lossen en te ontdekken hoe hun eigen brein werkt. Met de spellen en met schaken oefenen de kinderen naast schoolse vaardigheden ook andere belangrijke vaardigheden. Zo leren de kinderen samen te werken en elkaar te helpen. Ze leggen elkaar de spelregels uit en geven elkaar feedback. Ze leren zelf problemen op te lossen en leren creatief denken. Bovendien leren ze omgaan met frustraties; soms win je, soms verlies je. Maar ook door te zetten als het even niet lukt of als het spel te lang duurt.
Juf Sandra de Graaf vertelt dat er nu al goede resultaten zijn, en niet alleen wat betreft de leerresultaten. Hoogbegaafde kinderen zijn vaak ook hooggevoelig. Ze denken abstract en zien verbanden en ze voelen zich binnen een gewone klas vaak ‘anders’. Binnen het gewone onderwijs kan deze groep door die hoogsensitiviteit juist veel aandacht vragen, die niet altijd kan worden gegeven.
Het eerste dat Juf Sandra van ouders hoort, is dat de kinderen zo blij zijn om te merken dat ze elkaar goed begrijpen. Die herkenning voelen ze als erkenning. Ook deze kinderen moeten door de leerkuil. Als je alle uitleg direct snapt, denk je misschien dat je niks hoeft te leren en je huiswerk niet hoeft te maken. Dan blijkt dat je bij de testen toch slechte resultaten hebt. Deze kinderen kunnen in een negatieve spiraal raken, doordat iedereen verwacht dat ze het juist goed zouden moeten doen.
Het klaslokaal voor De Verrekijkers is heel uitnodigend. Er zijn statafels voor leerlingen die beter kunnen denken als ze staan. Er is een lange ronde tafel voor instructie en een tafel voor werken aan robotica. Er is een gezellige leeshoek. Alles is erop gericht om makkelijk ‘in teamverband’ te kunnen werken. De kinderen die hier goed passen laten zien dat ze ronduit gelukkiger zijn en meer betrokken. De resultaten liegen er niet om.
Deze maanden zijn ouders bezig met de plannen voor het volgend schooljaar. Als u denkt dat uw kind baat kan hebben bij De Verrekijkers plusklas, is dit het goede moment om eens te gaan praten met Miek van Leijsen of Sandra de Graaf. Er wordt ook nagedacht over uitbreiding naar een plusklas voor kleuters.
Basisschool De Wildert ligt dichtbij het winkelcentrum Heksenwiel waar twee bussen stoppen. Door de hele wijk zijn goede fietspaden zodat elke leerling uit de Haagse Beemden vanaf nu gewoon in de eigen wijk naar school kan, ook de meer- of hoogbegaafde kinderen.
W: obswildert