Terreur op de fietspaden

24 december 2023     Redactie en fotografie Geert Dekkers

 

Fietspaden zijn aangelegd om het fietsverkeer veilig te kunnen laten reizen. In Nederland is ruim 35 duizend kilometer fietspad aangelegd. Het eerste Nederlandse fietspad is aangelegd in 1896. Om veilig te zijn moet een fietspad ongeveer twee meter breed zijn. Met de opkomst van de fatbike is die veiligheid sterk in het geding.

 

Er zijn fiets/bromfietspaden en fietspaden. Bromfietsen zijn in de bebouwde kom verplicht om op de rijbaan te rijden vanwege hun hoge snelheid. Waar dat niet mogelijk is, kunnen deze motorvoertuigen op een fiets/bromfietspad rijden. Deze maatregel is ingevoerd om het aantal ongevallen te verminderen. En dat heeft geholpen. Om de bromfietsen op de rijbaan het verkeer niet te laten hinderen mogen deze voertuigen daar 45 km/uur rijden. Op een fiets/bromfietspad is de maximale toegestane snelheid voor bromfietsen 30 km/uur. Een bromfietser hoor je aankomen. Fietsers hebben dan genoeg tijd om bromfietsen te laten passeren. Een scooter is een verzamelnaam voor een voertuig op twee wielen dat aangedreven wordt door een motor.

 

Een gewoon fietspad is alleen toegankelijk voor snorfietsen en fietsen. In Amsterdam en Utrecht moeten snorfietsen verplicht op de rijbaan, omdat deze voertuigen 25 km/uur mogen rijden. Omdat snorfietsen, herkenbaar aan het blauwe kentekenplaatje, op drukke fietspaden in de bebouwde kom de oorzaak waren van ongevallen moeten ze er verplicht op de rijbaan rijden. Ook die maatregel heeft in die twee steden geholpen. Om ongevallen met snorfietsen te voorkomen is in het gehele land per 1 januari 2023 de helmplicht op fietspaden ingevoerd. De snorfietsen mogen behalve in Amsterdam en Utrecht nog steeds op het fietspad rijden. Ook in de Haagse Beemden en Prinsenbeek.

 

 

Fatbike

Veel mensen voelen liever de wind in de haren tijdens het rijden op een motorvoertuig dan een helm. Een veel gehoorde klacht is dat de kapsels erdoor uit model raken. Het resultaat van uren voor de spiegel met krulspelden, hairspray, gel en andere hulpmiddelen een kapsel creëren wil men niet door een strakke helm laten ruïneren. Het risico van een levensgevaarlijk letsel ten gevolge van een ongeval met een voertuig als een snorfiets loert dan om de hoek. De komst van de fatbike is daarom vooral voor tieners een geschenk uit de hemel. De fatbike is gelijkgesteld aan een elektrische fiets, de e-bike, en heeft daarom geen helmplicht.

 

Een bijkomend voordeel is dat voor deze fietsen geen verzekeringsplicht van toepassing is. Het voertuig is op de markt gebracht om er mee te rijden op ruw terrein en niet op asfalt. De brede banden en het zware gewicht maken dit mogelijk. De maximaal toegestane snelheid van een fatbike is 25 km/uur. Het maximale vermogen is gesteld op 250 Watt. De fatbikes wegen gemiddeld 10 kilo meer dan een gewone fiets. Voordeel van het sterke frame is dat ze een gewicht van 180 kilo kunnen torsen. Een passagier achterop meenemen gebeurt daarom regelmatig.

 

De fatbike is eenvoudig op te voeren, hetgeen daarom vaak gebeurt. Fabrikanten bieden op internet de materialen aan om je fatbike sneller te maken. Als een bestuurder met een opgevoerde fatbike op de openbare weg rijdt is deze in overtreding. Omdat de fatbikes, evenals elektrische fietsen, verplicht zijn om op het fietspad te rijden zijn deze voertuigen daar vaak een gevaar. Het komt tegenwoordig steeds vaker voor dat bestuurders van fatbikes de oorzaak zijn van ongevallen op fietspaden. Het aantal verkeersdoden per jaar (747 in 2022) is stijgende.

 

Schadeclaims

Als er sprake is van letsel en of schade bij de partij die niet de oorzaak van het ongeval is en als de bestuurder van de fatbike niet verzekerd is, kunnen de financiële gevolgen groot zijn. Nog groter zijn de problemen als de bestuurder van de fatbike een passagier vervoert die bij het ongeval schade oploopt. Bij heel jonge fatbike-bestuurders zijn dan de ouders de partij die aangesproken kan worden voor de schade. Als het ongeluk ten gevolge van de bestuurder van een fatbike plaatsvindt op de openbare weg kunnen de gevolgen immens zijn. Zowel lichamelijk als financieel.

 

Diefstal

Voor een gemiddelde fatbike wordt in de winkel rond de 1000 euro betaald. Dit is een reden dat deze fietsen een populair doelwit zijn van dieven. Het gevolg is dat de voertuigen steeds moeilijker te verzekeren zijn. Zowel een schadeverzekering als een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering. Fatbikes zijn voorzien van een alarminstallatie. Bij de minste trilling produceert deze een oorverdovend alarm. Dat kan vervelend zijn als je na 23.00 uur een fiets wilt stallen in een fietsenrek waarin ook een fatbike is geparkeerd. Hele volksstammen zijn reeds door valse alarmen uit hun nachtrust gerukt door dit helse kabaal.

 

Geluidsarm

Een veel gehoorde klacht is dat op fietspaden bestuurders van opgevoerde fatbikes regelmatig de oorzaak zijn van levensgevaarlijke situaties. Het probleem is de elektrische aandrijving. Je hoort ze niet of nauwelijks aankomen. Ouderen met een wat trager reactievermogen blijven daardoor steeds vaker weg van de fietspaden.

 

 

 

 

Terug Schrijf reactie

Reacties:

10 januari 2024 - 16:05:32
cmp jonkers

In uw artikel terreur op de fietspaden wordt de fatbike als schuldige aangewezen. Dat is makkelijk scoren als de Nederlandse media dat eerder van de daken heeft geschreeuwd. Tot gisterenavond aan toe bij de uitzending van de slimste mens. In de eerste alinea gaat de auteur voorbij aan het feit dat er ook electrische scooters zijn, die wat hun snelheid betreft onder de snorfietsen worden gerekend. De Fietsbond Amsterdam geeft in hun periodiek aan dat het aantal gemelde ongevallen met fietsen 310 beloopt. Inmiddels heeft de Gemeente Amsterdam de registratie overgenomen op aandringen van de Fietsbond. Oorzaak zo geeft de fietsbond. Achtergrond is asociaal gedrag van hardrijdende fietsen. 25 % van de ongevallen wordt veroorzaakt door een e-bike. Bron OEK 118 van de Fietsbond. Nergens wordt fatbike genoemd. Ook het SWOV ( Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid weet niet hoeveel ongevallen er met fatbikes plaatsvinden. Bron RTL nieuws 7 oktober 2023. Dat sinds de invoering van de helmplicht de verkoop van goedkope fatbikes een vlucht heeft genomen is een feit en deze fatbikes worden inderdaad door jongeren aangeschaft. Er is een merk dat al een fatbike verkoopt voor € 999,00. Dat is de bodemprijs en dus niet de prijs voor een gemiddelde fatbike. U stelt dat fatbikes eenvoudig op te voeren zijn, maar dat geldt evenzeer voor alle andere e-bikes. De snelheidsbegrenzing is softwarematig te verwijderen of te overschrijven naar een hogere snelheid. De alarminstallatie is een vinding van van Moof, een e-biketype ( inmiddels failliet) dat standaard haar fietsen met een alarm leverde. Een van Moof kost al gauw € 3000 a € 3500,00. O ja, als ik naar mijn sportclub fiets en een buurtgenoot voorbij rijd zegt deze keer op keer: "ik hoorde jou aankomen rijden" waarmee ik wil aangeven dat door de banddikte er weldegelijk een geluid voortkomt en andere fietsers mij horen aankomen en zo nodig is er nog de fietsbel. Nog een punt, iedere e-bike of fatbike fietser heeft ervaren dat het niet prettig fietsen is om tegen de 25km grens aan te fietsen. Dan komt er nog eens bij, dat in de spitsuren op het fietspad er met geen mogelijkheid harder dan 20km gefietst kan worden vanwege de drukte en groepjes scholieren. Alles draait om het gedrag op het fietspad, op welk type fiets je ook gebruik maakt van fietspad of openbare weg.

Buienradar

 

 

Het weer vandaag in de Haagse Beemden

 

 

^ Naar boven