Fietspaden zijn aangelegd om het fietsverkeer veilig te kunnen laten reizen. In Nederland is ruim 35 duizend kilometer fietspad aangelegd. Het eerste Nederlandse fietspad is aangelegd in 1896. Om veilig te zijn moet een fietspad ongeveer twee meter breed zijn. Met de opkomst van de fatbike is die veiligheid sterk in het geding.
Er zijn fiets/bromfietspaden en fietspaden. Bromfietsen zijn in de bebouwde kom verplicht om op de rijbaan te rijden vanwege hun hoge snelheid. Waar dat niet mogelijk is, kunnen deze motorvoertuigen op een fiets/bromfietspad rijden. Deze maatregel is ingevoerd om het aantal ongevallen te verminderen. En dat heeft geholpen. Om de bromfietsen op de rijbaan het verkeer niet te laten hinderen mogen deze voertuigen daar 45 km/uur rijden. Op een fiets/bromfietspad is de maximale toegestane snelheid voor bromfietsen 30 km/uur. Een bromfietser hoor je aankomen. Fietsers hebben dan genoeg tijd om bromfietsen te laten passeren. Een scooter is een verzamelnaam voor een voertuig op twee wielen dat aangedreven wordt door een motor.
Een gewoon fietspad is alleen toegankelijk voor snorfietsen en fietsen. In Amsterdam en Utrecht moeten snorfietsen verplicht op de rijbaan, omdat deze voertuigen 25 km/uur mogen rijden. Omdat snorfietsen, herkenbaar aan het blauwe kentekenplaatje, op drukke fietspaden in de bebouwde kom de oorzaak waren van ongevallen moeten ze er verplicht op de rijbaan rijden. Ook die maatregel heeft in die twee steden geholpen. Om ongevallen met snorfietsen te voorkomen is in het gehele land per 1 januari 2023 de helmplicht op fietspaden ingevoerd. De snorfietsen mogen behalve in Amsterdam en Utrecht nog steeds op het fietspad rijden. Ook in de Haagse Beemden en Prinsenbeek.
Fatbike
Veel mensen voelen liever de wind in de haren tijdens het rijden op een motorvoertuig dan een helm. Een veel gehoorde klacht is dat de kapsels erdoor uit model raken. Het resultaat van uren voor de spiegel met krulspelden, hairspray, gel en andere hulpmiddelen een kapsel creëren wil men niet door een strakke helm laten ruïneren. Het risico van een levensgevaarlijk letsel ten gevolge van een ongeval met een voertuig als een snorfiets loert dan om de hoek. De komst van de fatbike is daarom vooral voor tieners een geschenk uit de hemel. De fatbike is gelijkgesteld aan een elektrische fiets, de e-bike, en heeft daarom geen helmplicht.
Een bijkomend voordeel is dat voor deze fietsen geen verzekeringsplicht van toepassing is. Het voertuig is op de markt gebracht om er mee te rijden op ruw terrein en niet op asfalt. De brede banden en het zware gewicht maken dit mogelijk. De maximaal toegestane snelheid van een fatbike is 25 km/uur. Het maximale vermogen is gesteld op 250 Watt. De fatbikes wegen gemiddeld 10 kilo meer dan een gewone fiets. Voordeel van het sterke frame is dat ze een gewicht van 180 kilo kunnen torsen. Een passagier achterop meenemen gebeurt daarom regelmatig.
De fatbike is eenvoudig op te voeren, hetgeen daarom vaak gebeurt. Fabrikanten bieden op internet de materialen aan om je fatbike sneller te maken. Als een bestuurder met een opgevoerde fatbike op de openbare weg rijdt is deze in overtreding. Omdat de fatbikes, evenals elektrische fietsen, verplicht zijn om op het fietspad te rijden zijn deze voertuigen daar vaak een gevaar. Het komt tegenwoordig steeds vaker voor dat bestuurders van fatbikes de oorzaak zijn van ongevallen op fietspaden. Het aantal verkeersdoden per jaar (747 in 2022) is stijgende.
Schadeclaims
Als er sprake is van letsel en of schade bij de partij die niet de oorzaak van het ongeval is en als de bestuurder van de fatbike niet verzekerd is, kunnen de financiële gevolgen groot zijn. Nog groter zijn de problemen als de bestuurder van de fatbike een passagier vervoert die bij het ongeval schade oploopt. Bij heel jonge fatbike-bestuurders zijn dan de ouders de partij die aangesproken kan worden voor de schade. Als het ongeluk ten gevolge van de bestuurder van een fatbike plaatsvindt op de openbare weg kunnen de gevolgen immens zijn. Zowel lichamelijk als financieel.
Diefstal
Voor een gemiddelde fatbike wordt in de winkel rond de 1000 euro betaald. Dit is een reden dat deze fietsen een populair doelwit zijn van dieven. Het gevolg is dat de voertuigen steeds moeilijker te verzekeren zijn. Zowel een schadeverzekering als een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering. Fatbikes zijn voorzien van een alarminstallatie. Bij de minste trilling produceert deze een oorverdovend alarm. Dat kan vervelend zijn als je na 23.00 uur een fiets wilt stallen in een fietsenrek waarin ook een fatbike is geparkeerd. Hele volksstammen zijn reeds door valse alarmen uit hun nachtrust gerukt door dit helse kabaal.
Geluidsarm
Een veel gehoorde klacht is dat op fietspaden bestuurders van opgevoerde fatbikes regelmatig de oorzaak zijn van levensgevaarlijke situaties. Het probleem is de elektrische aandrijving. Je hoort ze niet of nauwelijks aankomen. Ouderen met een wat trager reactievermogen blijven daardoor steeds vaker weg van de fietspaden.