Een opgeruimd huis brengt rust

10 december 2023     Redactie Nelleke van der Zee - Fotografie Jan Brouwer

 

Er zijn weleens omstandigheden in het leven waardoor u het even niet ziet zitten. Denk aan het verlies van een dierbaar persoon, het verlies van een baan, ziekte of een burn-out. Dan is misschien opruimen van het huis het laatste waar u aan denkt. Voordat u het weet is het zó erg en kunt u het alleen niet meer overzien. Dan is het handig om gebruik te maken van een professional organizer (opruimcoach). Ingrid Gerretse is al vanaf 2019 de persoon die op verschillende adressen haar hulp heeft aangeboden.

 

Ingrid Gerretse is getrouwd met Karel en moeder van vier kinderen, oma van negen kleinkinderen en een achterkleinkind en draagt sinds kort de zorg voor een pleegkind van vier jaar. Zeven jaar geleden kwam zij zonder werk te zitten en meldde zich aan bij IMW Breda om als vrijwilliger te gaan werken. Zij werd opgeleid tot budgetcoach, maar gaandeweg gaf zij al aan dat zij meer affiniteit had met het werk als professional organizer. Vanuit haar vorige baan als casemanager dementie kwam zij weleens in situaties terecht, waarin de cliënt het overzicht kwijt was geraakt om orde op zaken te stellen.

 

Eigen bedrijf

Ingrid vertelt: “Ik heb een opleiding gevold tot professional organizer (particulier/zakelijk) en startte mijn eigen bedrijf ‘Ruimen Verruimt’. Maar na vier jaar merkte ik dat het toch moeilijk te combineren was met mijn vaste baan. Ik stopte met mijn eigen bedrijf. Na mijn ontslag als casemanager dementie, heb ik nog getwijfeld om weer met mijn bedrijf te gaan starten. Toen kwam corona en na zelfreflectie besloot ik om het toch niet te doen. Het werk als professional organizer vind ik heel leuk en ik besloot in 2021 om op vrijwillige basis mensen te gaan helpen. Via mond-tot-mondreclame heb ik nu een netwerk op kunnen bouwen.”

 

Werkwijze

“Ik ga als volg te werk”, zegt Ingrid. “Ik heb eerst een intake met mijn cliënt, want het is natuurlijk heel belangrijk dat wij een klik hebben. Het is belangrijk dat mijn cliënt mij vertrouwt en dat hij/zij ook echt geholpen wil worden. De cliënt beslist met welke ruimte wij aan de slag gaan. Ook beslist de cliënt wat weg kan of bewaard blijft aan de hand van de vragen die ik stel. De cliënt brengt vervolgens zelf de spullen naar de kringloop of stort en samen herinrichten wij die ruimte weer. Hoe lang zo’n traject duurt is afhankelijk van de situatie. Soms is het een paar weken of maanden, maar het kan ook weleens voorkomen dat ik een jaar met iemand bezig ben. Het gaat altijd in het tempo dat cliënt zelf bepaalt.”

 

Nazorg

“Ik ben van nature gestructureerd, empathisch en kan goed mensen helpen”, vervolgt Ingrid haar verhaal. “Dat zijn eigenschappen die in mijn vak goed van pas komen. Ik merk bij iedereen dat als de boel is opgeruimd, de mensen weer de rust in hun hoofd terugkrijgen. Dat geeft mij een blij gevoel. Ik geef mijn cliënten altijd het advies mee, zodra je weer een terugval krijgt neem dan meteen contact met mij op, dan kunnen wij weer samen aan de slag gaan en is het in veel gevallen binnen een of twee keer langskomen opgelost. Naast dit werk vul ik mijn vrije tijd graag in met lezen, legpuzzels maken en geocaching. Ook geef ik mijn buurmeisje bijles. Vaak maken mensen in het nieuwe jaar goede voornemens. Laat het inschakelen van hulp, als je het even niet alleen kan, dan ook een van die voornemens zijn! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onderstaand e-mailadres.”

 

E: mevrouw@gervos.nl

Terug Schrijf reactie

In beeld

^ Naar boven