Wie nu door de Bredase binnenstad loopt, kan het niet ontgaan zijn: er klinken nieuwe melodieën uit de toren van de Grote Kerk van Breda. Er zijn vier melodieën geprogrammeerd op het automatisch speelwerk voor het carillon; voor elk kwartier één.
Samen met twee ervaren monteurs van de firma Rasenberg, Jason en Hielke, heeft interim-stadsbeiaardier van Breda David van der Vlies zo’n vijfhonderd nieuwe noten op de speeltrommel gezet. Een klus die de gehele werkdag in beslag neemt. Alle ‘oude’ noten (stiften) worden eerst losgeschroefd en gesorteerd, waarna alle noten een voor een op de goede plek worden vastgeschroefd.
De melodieën
De speeltrommel wordt twee keer per jaar voorzien van nieuwe muziek. De volgende melodieën zullen tot en met mei 2024 te horen zijn: op het hele uur klink de bas-aria ‘But who may abide the day of His coming’ uit de Messiah van Georg Friedrich Händel. Kwart over klinkt het begin van ‘The greatest love of all’ van Michael Masser. Dit nummer is vooral bekend geworden door Whitney Houston. Voor de halfuurslag klinkt Valse, op.69, no.2 van Frédéric Chopin. Op kwart voor is een fragment te horen van ‘Kangourous’ uit Le Carnaval des Animaux van Camille Saint-Saëns.
Meer info over de muziek uit de toren is te vinden op de website: torenbreda.nl