De hoogspanningskabels gaan onder de grond, maar hoe doe je dat zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk? Door de nieuwe stikstofregels lopen duizenden bouwprojecten aanzienlijke vertraging op. Om deze situatie te overwinnen, heeft de bouwsector besloten om bouwmaterieel te elektrificeren.
Er wordt in de Haagse Beemden geëxperimenteerd met een indrukwekkende elektrische boormachine van 235 ton, die volledig wordt aangedreven door accu's. Deze boor is bezig met het ondergronds leggen van de hoogspanningskabels die nu nog bovengronds over onze wijk hangen.
Hoewel elektrische boormachines al vaker worden gebruikt in bouwprojecten, gebeurt dit meestal met dieselgeneratoren voor de energievoorziening. De landelijke netbeheerder Tennet en de aannemer hebben nu echter een opmerkelijke oplossing bedacht om elektriciteitskabels onder de grond aan te leggen zonder enige vorm van uitstoot, ook wel bekend als 'emissieloos'.
Het gebruik van de accu-aangedreven elektrische boormachine levert een significante reductie van stikstofuitstoot op, namelijk 60 procent voor het hele bouwproject, maar er moet worden opgemerkt dat niet alle uitstoot volledig wordt geëlimineerd. Dit komt doordat de vrachtwagens die verantwoordelijk zijn voor het vervoeren van de boormachine, de accu's en ander bouwmaterieel nog steeds op diesel rijden.
Er is echter een zilveren randje, aangezien de oplaadhal voor de accu's wordt aangedreven door zonne-energie. Hierdoor kan het project zonder de tijdrovende stikstofvergunning worden voortgezet, wat een vertraging van één tot twee jaar bespaart.
Bouwend Nederland volgt het project met grote belangstelling. "Als je kunt aantonen dat een bouwproject geen negatieve invloed heeft op de natuur in de omgeving, is het niet nodig om een stikstofvergunning aan te vragen. Ik kan me goed voorstellen dat dit het geval is bij deze elektrische boormachine", aldus een woordvoerder.