Joey ontwikkelt een veganistisch parfum

29 juni 2023     Redactie en fotografie Alex De Vliegere

 

Joey Jansen, student Ondernemen Associate Degree op Avans Hogeschool is al vanaf 2017 vegetariër. Hij was toen 19 jaar. Hij wilde al eerder stoppen met het eten van vlees, maar zijn ouders hadden liever dat hij nog even wachtte totdat hij oud genoeg was om zo’n keuze te maken. Ze waren er niet op tegen maar vreesden dat hij essentiële voedingsstoffen tekort zou komen. Hij herinnert zich nog goed dat hij nooit plezier beleefde aan het ‘afkluiven’. Hierdoor was hij al veel met vegetarisme bezig voordat hij ermee begon.

 

Vlees weglaten uit het dagelijks menu is niet direct een obstakel. Wel is het noodzaak goed te kijken hoe de wegvallende voedingsstoffen gecompenseerd kunnen worden. Voor veganisten telt dit des te meer omdat zij ook eieren en zuivel vermijden. In een gesprek met ervaringsdeskundige Joey Jansen gaan wij binnenkort dieper in op deze materie. De aanleiding voor een gesprek met Joey was het feit dat hij een veganistisch parfum in ontwikkeling heeft.

 

Joey vertelt dat hij vorig jaar is begonnen aan zijn studie. Hij had drie keuzemogelijkheden:

  1. Voor zichzelf beginnen (met bijbaantjes);
  2. Aan een vierjarige studie bedrijfskunde beginnen;
  3. De tweejarige hbo-opleiding AAAD volgen. Deze optie heeft hij gekozen.

Met schoolvakken als Startup, Conceptuele fase, Recht, Verkoop, Marketing en Finance worden de studenten op een ondernemerstoekomst voorbereid.

 

Parfum

Het begon met het neerschrijven van ideeën voor een bedrijf. Joey kwam uit bij parfum. Dit vormt nu de rode draad door zijn studie. Hij zegt er zelf over: “Ik zit nog een beetje in de conceptuele fase en ben nu alles aan het uitwerken. De vraag die momenteel speelt is: Ga ik het zelf doen of ga ik het uitbesteden. Optie 1 kost veel tijd, optie 2 veel geld.”

 

Het doel is te komen tot een aantal verschillende geuren voor mannen, vrouwen en later ook uniseks. 80 procent van de veganisten is vrouw, daar zijn al veel dierproefvrije geurtjes voor op de markt. Om de markt te verkennen heeft hij veel interviews en een enquête onder honderd mensen gehouden.

 

Er is inmiddels een crowdfunding geweest en alles ging naar wens. Nu volgen de ontwikkeling van de geur, het design van het flesje en het opzetten van distributielijnen. De geur wordt getest met behulp van moderne technologiën, uiteraard niet op dieren. Het parfum gaat natuurlijk ook geen dierlijke ingrediënten, zoals bijvoorbeeld musk uit bevers, bevatten.

 

De kogel is pas door de kerk als de keuze tussen zelf doen of uitbesteden is gemaakt, daarna is het gewoon ‘gaan’.

Binnenkort verkrijgbaar: Olfactory Sensations (Reukzin).

 

Joey besluit: “Centraal staat bij mij: mensen in hun eigen waarde laten. Ik houd niet van negativiteit.”

 

Terug Schrijf reactie

In beeld

^ Naar boven