Dezelfde engel die Maria bezocht spreekt in een droom tot Jozef. De oude man, vol levenswijsheid, neemt na overpeinzingen het zwangere tienermeisje in bescherming. In Nazareth verwacht Jozef grote problemen vanwege de zwangerschap.
Een zwangerschap voor het huwelijk is streng verboden. Hij voert haar 150 kilometer weg van Nazareth. Bij haar nicht Elisabeth, een oudere wijze vrouw, kan ze terecht. Elisabeth woont met haar man Zacharias in een buitenwijk van de grote stad Jeruzalem. Daar vallen ze niet op. Maria bevalt in het dorp Bethlehem, ver van Nazareth.
Na de geboorte van Jezus trekt het gezin naar Egypte. Pas jaren later keren ze weer terug in Nazareth. Omdat dit verhaal geen potentie heeft om heidenen te kerstenen is het niet vreemd dat het is geschrapt. Toch worden in de officiële evangeliën verdekte toespelingen gemaakt dat de buitenechtelijke zwangerschap van Maria nog steeds niet was vergeten. Opvallend is dat Jezus in de kunst van het begin af aan is afgebeeld als een jongeman met Italiaanse trekken. De cirkel is rond als het centrum van de kerk gecentraliseerd wordt op de plaats van waaruit ooit de Romeinen de wereld regeerden. De biologische vader van Jezus is volgens de verboden verhalen met het Romeinse leger meegereisd naar Nazareth waar Maria woonde. In de loop der eeuwen wordt de behoefte aan een moederlijke godin steeds groter. De heilige maagd Maria neemt hierbij een centrale plaats in.
De achtste smart
De zeven smarten van Maria, de grote momenten van het verdriet in haar leven worden steeds belangrijker in de wereldwijde Mariaverering. In 1688 maakt paus Innocentius XI deze momenten van intens verdriet officieel. Ze worden verbeeld door zeven zwaarden die het hart van Maria doorboren. Omdat Maria voor velen een symbool is geworden van begrip voor andermans lijden en ze door haar eigen levenservaringen inzicht heeft gekregen in deze pijn, is het niet vreemd er een achtste smart aan toe te voegen: het hartverscheurende verlies van een geliefde.
Als de liefde tussen Panthera en Maria puur en overweldigend was moet de scheuring van het liefdespaar nauwelijks te verdragen zijn geweest. Daar komt bij dat het vooruitzicht als tienermeisje een echtgenoot te moeten huwen die qua leeftijd je grootvader kan zijn niet iets is om naar uit te kijken. En met vier stiefzonen in huis die dubbel zo oud zijn als de stiefmoeder zal het niet makkelijk zijn geweest, ook al was deze man nog zo begripvol. Over het verdere verloop van het leven van de biologische vader van Jezus zijn geen documenten beschikbaar. Toch geeft de kerkelijke kunst ons in zeldzame gevallen een aanwijzing.
Sporadisch is er een dramatische afbeelding geschilderd van de kruisiging van Jezus waarop Pantera, de biologische vader van Jezus van rond de vijftig jaar, in gesprek is met de Romeinse centurion Longinus die een paar uur later zijn spitse lans in de rechterzijde van Jezus steekt. Maria was bij de kruisiging aanwezig. Een groter familiedrama is bijna niet denkbaar.
Mochten er nog meer originele ongecensureerde bronnen bestaan die een aanzet tot deze andere kijk op de annunciatie geven dan zou er meer inzicht en interesse kunnen ontstaan. De essentiële uitspraken van Jezus in de evangeliën worden er niet door aangetast. Dit zou voor de kerk een opsteker en mogelijk zelfs de redding van de ingezette ondergang kunnen zijn.