In de grote Jumbo-Miegielsenzaal van De Drie Linden in Prinsenbeek zat afgelopen zondagmiddag 8 januari een zeventigtal harmonieleden van Amor Musea in spanning te wachten op de binnenkomst van het publiek. Klaar voor het Happy 2023 nieuwjaarsconcert!
De ongeveer 250 concertbezoekers worden verwelkomd met grote schalen vol oliebollen, lekker met rozijntjes. Terwijl het orkest nog allerlei vreemde warming-upgeluiden tot een magische kakofonie samensmeedt, is de algehele stemming al opperbest.
Voor de pauze
De lichten dimmen, wie nog praat gaat in fluistermodus, het staat te gebeuren…, stilte voor de storm. Het blaasorkest zet in met ‘Festmusik der Stadt Wien’. Er klinken hele donkere grondtonen. Dan vallen twinkelend lichte klanken bij en ontstaat er een aangenaam zuivere harmonie.
Voorzitter Martin Rasenberg verricht de officiële opening met een warm betoog. “Beste gasten, welkom! Wat fijn dat dit allemaal weer kan. Onze samenleving heeft de afgelopen tijd ‘averij’ opgelopen.” De uitspraak van onze minister van VGZ: “Ach, als je tijdens een lockdown muziek wil horen zet je toch gewoon een dvd’tje op”, pareert Martin met een pakkende Chinese parabel over een keizer en zijn favoriete nachtegaal. Het verhaal is te mooi om in een paar woorden samen te vatten maar u vermoedt de clou al: Er gaat niets boven ‘het echte werk’.
Amor Musae bestaat op zaterdag 8 juli 135 jaar. Dit wordt dan ’s middags op de Markt van Prinsenbeek gevierd met een concert. Er wordt ook een boek uitgegeven. Dirigent Frans van Dun leidt het gezelschap al 35 jaar. “Hij is erg streng voor ons”, fluisteren de muzikanten me met een veelzeggende glimlach in.
Capriccio Italien
Tsjaikovski belandde in 1865 om zijn echtscheiding te verwerken op het carnaval in Rome. Hij schreef daar zijn ‘Capriccio Italien’. Met een zeer traag openingstempo bouwt hij de gewenste basisspanning in zijn muziek op. Dit is een vuurproef voor Amor Musae want hoe lager het tempo, hoe groter het risico dat er gaten in de muziek vallen, zeker met blaasinstrumenten. Maar al snel gaat het los, het tempo schiet omhoog en muzikale frivoliteit doet haar intrede. Het is carnaval! Het is een werk met veel bekend klinkende melodielijnen, een feest van herkenning. Het is met al die tempo- en stemmingswisselingen eigenlijk een supermoeilijk stuk om te spelen. Er tussendoor klinkt ‘Bianca’ van Freddy Breck.
Folies Bergère
Paul Lincke schreef dit muziekstuk voor het Parijse revuetheater Folies Bergère. In dit echte nieuwjaarswerkje zijn daarom zowel Weense als Franse invloeden terug te horen. De sterke volumewisselingen doen de aanwezigen af en toe omkijken. Waar is de man met het grote regelpaneel vol kleine draaiknopjes? Die is er niet! Knap werk van Amor Musae.
Na de pauze
‘Piet Hein, Hollandsche Rhapsodie’, gecomponeerd door Peter van Anrooij is gebaseerd op het welbekende melodietje. Het komt in allerlei variaties in het muziekstuk naar voren en het publiek heeft er duidelijk moeite mee om stil te blijven. Zijn daden benne groot, hij heeft gewonnen…
Gershwin
Ad Aarts is al zestig jaar lid van Amor Musae. Applaus! Hij bracht een aantal werken van de beroemde Amerikaanse componist George Gershwin, die blues en jazz in zijn klassieke muziek wist in te sluiten, samen in het harmoniearrangement ‘Gershwin Too, a Revue Review’. Het vangt aan met het beroemde openingsglissando uit Rhapsody in Blue. Porgy en Bess zijn uiteraard ook van de partij.
Het moment suprême: de lootjes!
Hilco Elshout: “Dames en heren, ik heb mooi nieuws, er zijn vijfhonderd lootjes verkocht.” De prijswinnaars zijn duidelijk in hun keuze: De beer, de wijn, het pakje met het vraagteken, er hoeft niet lang over te worden nagedacht. De hoofdprijs: ‘De Radetzkymars dirigeren’. Het stokje wordt door de winnaar welwillend overgedragen aan voorzitter Martin Rasenberg. Deze dirigeert tenslotte de Radetzkymars van Johan Strauss. Het publiek klapt enthousiast en goed in de maat mee.