Een nieuw jaar, een nieuwe ronde, nieuwe prijzen. En dat die weer zullen stijgen kunt u blindelings voorspellen! Toch heeft u uw uitgaven voor een belangrijk deel zelf in de hand. Laten we eens inzoomen op ons aankoopgedrag.
Hoe vaak gaan we de deur uit voor onze boodschappen en waar doen we die? Dirk staat bekend om zijn voordeel, maar je moet er wel voor naar Etten-Leur, met bijkomende vervoerskosten. In onze wijk zijn er meerdere voordelige supermarkten op loop- of fietsafstand te bereiken. Goed voor het gestel en de portemonnee.
Laagste prijs
De goedkoopste supermarkt bestaat niet. Van overal een beetje, het echte shoppen, levert het meeste voordeel. Een goede aanbieding in een relatief dure winkel kan u wel eens meer voordeel opleveren dan u denkt.
Zegeltjes
Wilt u zegeltjes? Ja, natuurlijk. We sparen alles! We worden er niet rijk van. Het gaat om bescheiden bedragen maar procentueel gezien wijst het op winst, dus doen!
Frequentie
Dagelijks boodschappen doen is als je een beetje bestand bent tegen het zogenaamde impulsaankoopvirus het voordeligst. Dagaanbiedingen en producten die afgeprijsd worden aangeboden omdat ze ‘aan de datum’ zijn liggen dan voor u klaar. Wel een beetje dooreten en niet te lang invriezen hoor, want aan de datum…, is nu!
Wilt u de bon?
Bonnetjes vragen en controleren. Altijd meteen doen! Een foutje zit in een klein hoekje, hoeft absoluut niet opzettelijk te zijn, maar valt wel vaak in uw nadeel uit. Klantenservicemedewerkers tonen zich over het algemeen zeer begripvol en zetten de fout graag recht. Zo voorkomt u onvoorziene kosten en houdt u de zaak scherp.
Op de cent
Nu een staaltje van ‘Zeeuwse zuunigheid’ waar u niet van terug heeft. Afrondingsverliezen behoren tot het verleden met de volgende vuistregels:
- Eindigt het bedrag op 0 of 5, dan betaalt u cash evenveel als via pin.
- Eindigt het bedrag op 1 of 6, dan maakt u met cashbetaling 1 cent winst.
- Eindigt het bedrag op 2 of 7, dan maakt u met cashbetaling 2 centen winst.
- Eindigt het bedrag op 3 of 8, dan voorkomt u met pin 2 centen bijbetaling.
- Eindigt het bedrag op 4 of 9, dan voorkomt u met pin 1 cent bijbetaling.
Strikte opvolging van bovenstaande regels leidt ertoe dat u gemiddeld per transactie 1,2 cent uitspaart. Het gaat op jaarbasis maar om een paar euro, maar die zijn gegarandeerd binnen!
Eigen merk of A-merk
Een A-merk heeft de naam en daar betaal je gemiddeld 38% extra voor. Een eigen merk daarentegen heeft ook een naam hoog te houden en is vaak niet veel minder dan een A-merk in een ‘eigen’ verpakking. Probeer bij twijfel beide uit en laat daarbij uw persoonlijke oordeel het zwaarst wegen.
Krimpflatie
Hoe groter de verpakking, hoe meer het lijkt. Maar wat zit erin? Wat werkelijk telt is de kwaliteit en de prijs per kilo. Prijzen stijgen en om dit effect aan het zicht te onttrekken is krimpflatie ontwikkeld: de prijs blijft gelijk, de doos blijft even groot, maar de inhoud, waar het uiteindelijk om gaat, krimpt! Een populaire chocoladereep van een nog steeds bekend merk woog in mijn tienertijd 75 gram. De reep is tot 56 gram ‘verlicht’, maar ook in prijs gestegen. Meer gezondheid voor uw geld, want minder reep. Wat wil je nog meer (minder)?