Jeugd en Politiek (3)

23 november 2022     Redactie Graaf Engelbrecht

Deze week hebben we minder tijd gehad om te werken aan het project in verband met de tentamenperiode. Onze begeleidende docent heeft een kort artikel geschreven over de plaats die het project Jeugd en Politiek inneemt binnen onze school.

 

Burgerschap is een verplicht onderdeel van Graaf Engelbrecht in het lesprogramma. Onder de noemer ‘Sterke Karakters’ heeft Graaf Engelbrecht gekozen voor een drietal domeinen: Identiteit, Rechten en Plichten en Geletterdheid. Voor het domein ‘rechten en plichten’ nemen vier leerlingen uit atheneum 5 deel aan het gemeenteraadsproject Jeugd en Politiek. Dit project, dat ondertussen een stevige positie heeft ingenomen in het curriculum van meerdere Bredase middelbare scholen, leert leerlingen om hun plaats te vinden in de moderne, complexe, maatschappij.

 

 De gemeenteraad van Breda ondersteunt dit project al ruim tien jaar en geeft leerlingen een waardevol inkijkje in de (lokale) politiek. Leerlingen wordt door middel van allerlei workshops geleerd dat politieke participatie een zeer waardevol gegeven is. Als voorbeeld wil ik noemen de workshop debatteren: Inleven in elkaars standpunten en vooral luisteren naar elkaars argumenten en op een volwassen manier op elkaar reflecteren wordt bijvoorbeeld geoefend tijdens deze workshop.

 

Verder dient een raadsvoorstel dat de leerlingen nu aan het uitwerken zijn ook te voldoen aan meerdere (juridische) voorwaarden. Hierbij krijgen de leerlingen hulp van (burger)raadsleden van de gemeente Breda. Leerlingen verkleinen op deze manier de kloof tussen burgers en de politiek. Regelmatig contact tussen de (burger)raadsleden geeft leerlingen mede inzicht op welke manier politiek wordt bedreven. Dit proces is voor leerlingen erg waardevol.

 

 De werkgroep, bestaande uit Wiame, Renuska, Lalou en Morad heeft gekozen voor het onderwerp ‘zinloos geweld’. Dit is een zeer groot maatschappelijk onderwerp. Binnen dit onderdeel ligt met name de focus op de bewustwording van gedrag op social media. Dit onderdeel wordt door de leerlingen verder uitgewerkt. Het is juist deze bewustwording die essentieel is. Welke gevolgen heeft mijn gedrag? Om deze moeilijke vraag mede te beantwoorden is de doelgroep ondertussen al afgebakend. De werkgroep heeft gekozen voor basisschoolleerlingen. Om met deze doelgroep in contact te komen zijn er al afspraken gemaakt met meerdere basisscholen in Breda om te spreken over een te ontwikkelen lespakket. Ook zijn er al gesprekken geweest met de stichting ‘Zinloos geweld’ om de werkgroep bij hun plannen te ondersteunen.

 

Kortom, politieke maatschappelijke bewustwording bij het onderdeel burgerschap en leren hoe een idee van jongvolwassenen uiteindelijk vorm krijgt in een raadsvoorstel dat in een (buitengewone) zitting besproken wordt in de gemeenteraad. Graaf Engelbrecht, midden in de maatschappij

 

Terug Schrijf reactie

^ Naar boven