Romereis Graaf Engelbrecht oktober 2022

19 oktober 2022     Redactie E. Wilms, M. Verdaasdonk en C. van der Wulp

Na de vele voorbereidingen, pizza/panini/pasta-avonden, ‘pitches’ door leerlingen, vertrokken we maandag in alle vroegte naar Rome, Caput Mundi. Ouders brachten hun zonen en dochters naar luchthaven Zaventem en na het inchecken en douane vlogen we precies om 07.30 uur naar de eeuwige stad.

Nadat we de koffers achter hadden gelaten in het hotel gingen we te voet naar onze eerste activiteit: fietsen onder begeleiding van een Nederlandse gids. Onderweg menig keertje gestopt voor een lekker ijsje (gelati) of een doppio (dubbele espresso.

In vogelvlucht kennis gemaakt met deze prachtige stad. Na het inchecken en kamerindeling (in 45 seconden… nieuw record) ’s avonds naar de verlichte Trevi-fontein. De eerste presentatie werd daar door leerlingen verzorgd. (We waren toevallig ook nog getuige van een huwelijksaanzoek).

De volgende dag stond in het teken van de oudheid met het bezoek aan het Capitolijns museum en Forum Romanum, Palatijn en het Pantheon. Op alle plaatsen hielden de leerlingen een presentatie.

Woensdag stond in het teken van pracht en praal en hebben we meerdere kerken en paleizen bezocht. Vooral Palazzo Barberini met de tekenopdracht was erg bijzonder. De leerlingen vielen stil bij de Scala Santa (heilige trappen) en de enorme kerk van Santa Maria Maggiore en San Giovanni di Lateranen. Ogen tekort om alles goed te bekijken en vooral in te laten dalen.

Donderdag gingen we naar een ander land: Vaticaanstad. Er stond in de ochtend een enorme lange rij maar dat viel mee toen we erin stonden. Vrij snel zijn we ‘in’, ‘onder’ en ‘op’ de Sint Pieter geweest. Een geweldige ervaring! In de middag naar het Vaticaans museum. Gewapend met een headsetje luisteren naar meneer Verdaasdonk en de andere groep naar meneer Van der Wulp. Leerlingen herkenden schilderijen uit hun geschiedenis- en kunstboeken. Ook Rafael’s ‘School of Athene’ werd bewonderd. (‘hangt ook in uw lokaal’) Na zoveel kunst was het tijd voor een lekkere pizza of pasta en natuurlijk een ijsje.

De klapper voor veel leerlingen werd bewaard voor de laatste dag: bezoek aan het machtige Colosseum. Leerlingen liepen verwonderd rond en maakten vele foto’s van dit wereldwonder.

Aan het einde van de middag weer met de Leonardo-expresstrein vanuit Termini terug naar de luchthaven en om 21.20 uur vlogen we zeer voldaan terug naar Brussel waar de ouders met zeer nieuwsgierige blikken hun Romegangers op kwamen halen. Mede namens de leden van het ROT (Rome Organisatie Team) willen we de leerlingen danken voor de geweldige sfeer, betrokkenheid en de mooie gesprekken. Dankzij jullie werd het een geweldige reis! Ciao tutti.