Cybersecurity - Cybercriminelen springen in op energiecrisis

26 september 2022     Bron: Cybercrimeinfo.nl

Cybercriminelen hebben een nieuwe manier bedacht om slachtoffers te maken. Ze sturen berichten naar nietsvermoedende slachtoffers waarin staat dat ze recht hebben op energietoeslag om de energierekening te betalen. In werkelijkheid is het een phishingbericht, bedoeld om bank- en andere privégegevens van mensen te bemachtigen en geld van hun rekening te stelen.

 

Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Volgens de nieuwszender zijn honderden Nederlanders in deze valstrik getrapt.

Wie het nieuws volgt, weet dat de energieprijzen momenteel de pan uitrijzen. Vrijwel wekelijks horen we dat de gas- en olieprijzen nieuwe records bereiken. Dit heeft zijn impact op transport- en distributiekosten en de prijzen aan het pompstation en in de supermarkt. Uiteindelijk is de consument degene die de prijs hiervoor betaalt.

 

Om de huidige koopkrachtdaling enigszins te verlichten heeft het kabinet maatregelen bedacht. De accijns op de benzineprijs is tijdelijk verlaagd en Nederlanders met een kleine beurs krijgen een energietoeslag. De hoogte daarvan bedraagt 1300 euro, maar is afhankelijk van je inkomen en thuissituatie.

 

Cybercriminelen springen gretig in op actuele ontwikkelingen om slachtoffers te maken. Dat is precies wat ze nu ook doen. Ze sturen, zogenaamd uit naam van de Rijksoverheid een e-mail of sms-bericht naar mensen. Daarin zeggen de oplichters dat de ontvanger recht heeft op de aangekondigde energietoeslag.

 

 

Het nepbericht is nog maar het begin van de online oplichting. Het bericht bevat de knop ‘Aanvraag toeslag’ Als je daar op klikt word je doorgestuurd naar een pagina waar je je privégegevens moet invullen. Het gaat om je voor- en achternaam, telefoonnummer, woonadres, geboortedatum, postcode en bankrekeningnummer.

 

 

Cybercriminelen bellen slachtoffers

De volgende stap is dat je door de cybercriminelen telefonisch wordt benaderd. Ze doen zich voor als medewerker van de fraudeafdeling van de bank waar je je rekening hebt. Deze vorm van fraude noemen we ook wel helpdeskfraude. De fraudeurs vragen of je zojuist je gegevens hebt ingevuld op een phishingwebsite.

 

Om te voorkomen dat je (een deel van) je zuurverdiende spaarcenten kwijtraakt is het essentieel dat je direct in actie komt. De oplichters proberen hun slachtoffer te overtuigen om geld naar hun bankrekening over te sluizen, zogenaamd om het spaargeld te beschermen tegen hackers. In werkelijkheid belandt het geld in handen van de oplichters.

 

Nu al honderden slachtoffers

RTL Nieuws slaagde erin om toegang te krijgen tot de achterkant van de website. Zo weet de nieuwszender dat al meer dan 550 mensen op de knop ‘Aanvraag toeslag’ hebben gedrukt. Hoeveel mensen daadwerkelijk hun bank- en privégegevens hebben ingevuld, is onbekend.

 

Rik van Duijn, beveiligingsonderzoeker bij cybersecuritybedrijf Zolder, zegt tegenover RTL Nieuws dat de oplichtingstruc met energietoeslag nieuw is. Hij benadrukt dat er geen digitale knop bestaat om energietoeslag aan te vragen.

 

Phishing nog steeds populair

De laatste tijd zien we met regelmaat de meest uiteenlopende phishingmails voorbijkomen. Zo zagen we nepberichten van onder meer GGD, PayPal, DigiD en de Rijksoverheid. Het bedrijf wiens naam het vaakst word misbruikt om phishingberichten te versturen, is koeriersbedrijf DHL.

 

Bron: checkpoint.com, rijksoverheid.nl , rtlnieuws.nl, vpngids.nl

Terug

 

 

 

 

 

 

^ Naar boven