Met groot genoegen stellen wij u onze nieuwe columnist Wil Boetzkes voor. In zijn ‘Kunstbeschouwing à la carte’ neemt hij u steeds weer mee op een boeiende reis.
Komende zondag al gaan we naar het schitterende Yaroslavl, maar voordat het zover is laten we Wil aan het woord over zijn kijk op de materie.
Wil vertelt
In de laatste jaren is het wetenschappelijk onderzoek op allerlei fronten in een stroomversnelling gekomen. Dat geldt voor de kennis in de gezondheidszorg, technologie, het ontstaan van het heelal en de vroegste perioden van onze wereld tot aan de kennis over de kleinste moleculen.
Wetenschap op het gebied van kunst en archeologie blijven daarbij niet achter. Nieuwe inzichten door nieuwe natuurkundige methoden en onderzoeken hebben veel onverwachte en spraakmakende ontdekkingen opgeleverd. Wie kent niet de indrukwekkende onderzoeksresultaten van de schilderkunst van Jeroen Bosch, Rembrandt, of het imposante altaarstuk ‘het Lam Gods’ van Jan van Eyck. Dat zijn de ontdekkingen die het nieuws halen, indruk maken op het grote publiek. Soms vindt het resultaat zijn weg in een al dan niet bekroond boek.
Wat veel minder in de schijnwerpers staat zijn de talloze onderzoeksresultaten op het gebied van kunst en archeologie, waar onderzoekers proberen om fundamentele veranderingen van inzichten duidelijk te maken. Zo heeft de archeologische kennis aardverschuivingen tot stand gebracht ten aanzien van onze chronologische kennis over prehistorische tijdvakken, de invulling van blinde vlekken in de vroege geschiedenis of nieuwe inzichten in cultuurhistorische patronen en ontwikkelingen.
Ook op kunsthistorisch gebied zijn de grensverleggende inzichten groot, met oog voor aspecten als handel en verkeer, historische gebeurtenissen als oorzaak van kunsthistorische ontwikkelingen of de invloed van macht en maatschappij op kunst en vice versa.
Het zijn juist deze laatste wetenschappelijke inzichten die vaak niet het grote publiek bereiken, maar wél een serieuze bijdrage leveren aan onze veranderende inzichten en kennis waar ik graag op aansluit. Naast de kleine revolutionaire resultaten oog hebben voor het boeiend verloop van veranderingen in inzichten en het blootleggen van niet eerder geziene patronen in de cultuurgeschiedenis en kunst.