Cybersecurity - Bankhelpdesk fraude

29 augustus 2022     Bron: Cybercrimeinfo.nl

 

Een 53-jarige vrouw wordt slachtoffer van bankpasfraude. Ze ontvangt per mail een bericht waarin staat dat haar bankpasje is verouderd en deze vernieuwd moet worden. Een paar dagen later kijkt het slachtoffer op haar rekening en ziet dat zij voor ruim € 14.000 is opgelicht.

 

Op maandag 6 juni krijgt het slachtoffer een e-mail waarin staat dat haar pinpas is verouderd en dat de vrouw een nieuwe pinpas moet aanvragen. Het slachtoffer doet dit volgens de stappen die staan beschreven. De 53-jarige vrouw in kwestie vindt de mail niet ongewenst, omdat haar pinpassen inderdaad al een tijdje geleden zijn aangevraagd en op zich dus wel vernieuwing konden gebruiken. Daarbij leken de notificaties van de aanvraag dermate echt, dat zij niet één seconde erbij stil heeft gestaan, dat het hier mogelijk om een fraudezaak zou gaan.

 

Als het slachtoffer een paar dagen later op haar rekening kijkt ziet ze dat er vanaf haar spaarrekening een groot geldbedrag is teruggeboekt naar haar doorlopende rekening. Zodra de aangeefster dit opmerkt, boekt ze het per direct terug naar haar spaarrekening. Toch is de verdachte erin geslaagd om van de rekening van het slachtoffer een bedrag van meer dan € 14.000 uit te geven aan spullen in Coolblue in Utrecht. Daarom komt de politie graag te weten wie deze vrouwelijke verdachte is.

 

Bankhelpdesk fraude?

De telefoon gaat over en het nummer of de naam van je bank staat in de display, je krijgt een keurige Nederlandstalig sprekende man of vrouw aan de lijn. In het telefoongesprek vertelt de medewerker je over een dringend probleem dat opgelost moet worden. Er wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. De medewerker deelt persoonlijke details zoals je adres, rekeningnummer of geboortedatum om zo te bewijzen dat je niet met een oplichter te maken hebt. Er komt een bankmedewerker aan je deur, knipt de pinpas doormidden en doet deze in een enveloppe van de bank. En toch, achteraf blijkt een onbekende geld van je rekening gepind te hebben. Hoe is dit nu toch mogelijk, alles klopte! U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'.

 

Meer info over Bankhelpdesk fraude

Terug

 

 

 

 

 

 

^ Naar boven