Het zes meter brede retabel rondom het tabernakel herbergt heiligen die thematisch zijn gerangschikt en die te maken hebben met het Bijbelse verhaal waarin Jezus centraal staat. Het meest opvallend zijn de twee losstaande beelden. Links staat de mysterieuze priesterkoning Melchizedek die op bijna elk neogotisch altaar aanwezig is. Rechts staat Aaron, de broer van Mozes. Hij is herkenbaar aan een pectoraal met twaalf kleuren die de stammen van Israel verbeelden.
Heilige familie
Een dominante plaats hebben Jezus’ moeder Maria, stiefvader Jozef, zijn grootouders van moederskant Anna en Joachim en bekende personen, zoals de drie koningen. Het is atelier HPD gelukt om ieder karakter zijn of haar typische karaktereigenschappen uit te laten stralen zoals omschreven in het Nieuwe Testament. Alle beelden staan in een individuele pose en hebben een stoïcijnse uitstraling met veel waardigheid.
Communicantjes
Een uitzondering vormen de os en de ezel in de kerststal. De dieren schijnen te genieten van hun aanwezigheid en lijken er trots op te zijn dat ze het kindje in de kribbe met hun adem mogen verwarmen in de koude winternacht. Twee engelen bij het tabernakel hebben eveneens een dergelijke uitstraling en lijken zo weggevlogen te zijn uit een luxueuze kerstgroep. Ze verbeelden de blijde boodschap tijdens de kerstnacht en tevens het goede nieuws van wederopstanding op eerste paasdag. De vier andere engelen bij het tabernakel vormen het ultieme voorbeeld van aanbidding. Toch is de gebeeldhouwde devotie niet slaafs te noemen. HPD weet hun expressie zo weer te geven dat de engelen het perfecte voorbeeld vormen voor communicantjes. Bidden dat doe je net als die gevleugelde hemelwezens.
Een verdieping hoger staan de apostelen die belangrijk waren tijdens de laatste drie levensjaren van Jezus. Hun karakters, zoals in de Bijbelse verhalen omschreven zijn herkenbaar weergegeven. Zo heeft Thomas een ietwat sceptische look terwijl Simon bedenkelijk de kerk in kijkt. Niet vreemd want hij heeft een grote zaag in zijn handen, het instrument waarmee hij doormidden is gezaagd als straf voor zijn geloof.
Een groep profeten die het leven van Jezus voorspellen en twee groepen kerkvaders die het Christelijk geloof een fundament geven flankeren de apostelen op het retabel. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontstaan en de groei van het Christendom. Atelier HPD voorziet deze beelden van een vooruitziende blik en intelligente uitstraling.
Naast hen huizen de vier evangelisten. De kenmerkende slang in de kelk die Johannes draagt is opmerkelijk en boezemt de bezoeker ontzag in. Onderzoek wijst uit dat in het altaar geen relieken van de oorspronkelijke patroonheilige Maria zijn verwerkt. Omdat volgens het geloof de maagd Maria na haar overlijden met lichaam en al naar de hemel is gegaan is dat niet vreemd.
Grootouders
De hoogste posities in het retabel worden toebedeeld aan de voorvaderen van Maria. HPD heeft ze een verbouwereerde expressie toebedeeld. Alsof ze verbaasd zijn wat hun nakomeling Jezus teweeg heeft gebracht. Opvallend is dat Anna en Joachim heel hoog in het retabel een plaats hebben gekregen. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat de ouders van Maria alleen genoemd zijn in een apocrief evangelie. Ze zien eruit als lieve en blije grootouders.
Het werk kan als een hoogtepunt kan worden beschouwd in het neogotische oeuvre dat de wereld rijk is. Toeval wil dat een glas in lood raam van de kerststal precies is gelokaliseerd tussen de opa en oma van Jezus. Het hoogaltaar lijkt daarom wel speciaal te zijn ontworpen voor de Laurentiuskerk.