De adellijke familie de Merode werd in 1759 eigenaar van het landgoed Gageldonk in de Haagse Beemden. Deze familie had van oudsher een tak in het Belgische Geel en ondersteunde daarom de cultus rondom de patroonheilige Dymphna in de kapel. Hoewel de heilige in de kapel van Gageldonk de laatste jaren voornamelijk een curiositeit is geworden kwam daar sinds kort verandering in.
In de Belgische stad Geel waar de heilige Dymphna al eeuwenlang symbool staat voor barmhartigheid en naastenliefde heeft de mondiale raad de patroonheilige als symbool uitgekozen voor de hulp aan vluchtelingen. Deze raad adviseert alle initiatieven van mensen en organisaties die zich inzetten voor mensen die moeten vluchten voor discriminatie, onderdrukking, oorlog en geweld. Een wereldwijd probleem.
De heilige Dymphna in kapel Gageldonk is daarom wereldnieuws geworden. Zij staat symbool voor de hulp aan mensen in nood.
Dymphna was tijdens haar leven een vluchtelinge voor een waanzinnige vorst, een tiran die haar uiteindelijk eigenhandig vermoordde. Tijdens haar vlucht per bootje over de Noordzee hielp ze zieken en behoeftigen waar ze maar kon. Ze verpleegde ze in haar huis. In de Dymphnakapel van Elsum bij het Belgische Geel zijn bijzondere kunstwerken te bewonderen die de herleving van de heilige Dymphna als internationaal symbool van hulp aan mensen in nood visueel vormgeven.
Het meest in het oog springend is een metersgroot schilderij dat door vluchtelingen is gemaakt. Linksboven in het werk staat Dymphna, de meisjesfiguur. Aan haar voeten bedreigt een rode gehoornde duivel de vrijheid. Het omgevallen huis en de lijkkist rechtsboven haar hoofd geven de dodelijke verwoestingen weer in oorlogsgebieden.
Vanuit haar voeten ontstaat een stroom vluchtelingen die op zoek gaan naar een boot of ander vervoermiddel om mee naar een veilig oord te komen. Met hoop op bescherming en vrijheid. Rechtsonder het kunstwerk zien we hulpverleners die als engelen hulp bieden en waken over de mensen in nood.
Een tweede bijzonder kunstwerk betreft een beeldhouwwerk van hout. Te midden van steden is een grotesk en gekweld gezicht vormgegeven, als symbool voor de vluchtende mens. Ravijnen en kloven verbeelden de moeilijke routes en trajecten van allerlei aard die moeten leiden veiligheid, vrede en rust.
Door de geschiedenis van landgoed Gageldonk en de Dymphnakapel is er een zekere brug ontstaan tussen de Haagse Beemden en het Belgische Geel. Met Dymphna als symbool van hulp voor mensen in nood.