Vijftien maanden was er radiostilte door corona, maar nu is er breaking nieuws: het pontje tussen de Haagse Beemden en Terheijden is een nieuw, elektrisch pontje geworden! Op 21 juli nam men na 29 jaar afscheid van het oude vertrouwde Markpontje en werd het luxe E-pontje te water gelaten. De schippers zijn drukdoende zich vertrouwd te maken met de nieuwe manier van varen.
We voeren een stukje mee met schipper Jake Franken (op de foto met zonnebril), die zijn collega Toon de Ridder wegwijs maakt op de E-pont. Beiden zijn zeer in hun nopjes met het nieuwe vaartuig.
Moderne snufjes en gemakken
Na jaren varen met de oude pont is het voor beide schippers uiteraard wel even wennen aan alle nieuwigheid. Een groot voordeel is dat de E-pont twee kleppen heeft: zo kunnen de passagiers op- en afstappen aan beide zijden en hoeft de pont niet meer te draaien om aan te leggen. Midden op de boot bevindt zich een stuurtafel die je van twee kanten kunt bedienen, zodat je altijd de goede kant opkijkt. Toon vindt het nog wel even wennen om te sturen met kleine hendeltjes in plaats van een groot stuurwiel, maar het gaat steeds beter. Waar de vorige pont op diesel voer, heeft deze pont twee elektromotoren en een accu. Dat is niet alleen duurzamer, maar ook een stuk stiller. Vroeger kon je elkaar nauwelijks verstaan en nu kun je een normaal gesprek voeren.
Meer vermogen
Hoewel de E-pont meer power heeft en dus ook sneller kan varen dan de vorige, doen de schippers rustig aan en letten zij goed op. Ten eerste varen ze in een haven, dus is kalmte geboden, maar ook moeten zij rekening houden met binnenvaartschepen, kano’s, roeiboten, rondvaartboten van De Zilvermeeuw en wat er nog meer voorbijkomt. Van hoog water hebben zij geen last, omdat ze zich in een kanaal bevinden waar het verschil in waterhoogte hooguit 20 cm is, vertelt Jake.
Nieuwe pont, mooie entree
Er komt een mooie nieuwe aanlegsteiger van de gemeente Drimmelen aan de Terheijdense kant. Hierbij steekt de Bredase zijde maar minnetjes af: een verwaarloosde, overgroeide, ongelijke trap die wel eens tot struikelpartijen leidt en een overvolle prullenbak in rommelig groen maken het niet aantrekkelijk. Wellicht een gevolg van het coronatijdperk? Misschien een uitdaging voor Breda!
Officieel in de vaart
De E-pont is eigendom van de gemeente Drimmelen. De schippers zijn vrijwilligers en werken in toerbeurten. “Precies genoeg”, zegt Jake hierover, “met meer mensen heb je te weinig te doen en met minder mensen krijg je het rooster niet vol.” Vanwege het aantal passagiers dat ze vervoeren, maximaal twaalf plus de fietsen, hoeven de schippers geen vaarbewijs te hebben. Totdat een wethouder groen licht geeft is het pontje nog niet in de vaart. Daarna kan de eerste officiële vaart (wellicht met een feestelijk tintje) plaatsvinden.
Vaartijden
Deze zijn tussen 07.30 en 08.30 uur tijdens schooldagen. Verder van 11.00 tot 18.00 uur, ook in het weekend. Klanten aan de Bredase kant kunnen gebruik maken van de bel, dan komt het pontje naar je toe.
F: facebook.com/Mark.Pontje.Terheijden/