JubileumTerrasConcert

28 juni 2022     Ingezonden bericht

Smartlappenkoor Beekse Smart is opgericht in september 2002 en viert dit jaar het twintigjarig jubileum. Dit gaat voor publiek gevierd worden op zondag 3 juli 2022 met een uitgebreid Zomertranenterras. Voor dit feestelijke jaar omgedoopt tot JubileumTerrasConcert.

Koerstrui in de kerk

28 juni 2022     Ingezonden bericht

Verhalen achter wereldberoemde wielertricots. Op zondag 21 augustus 2022 gaan de 184 renners van La Vuelta na de start van de derde etappe, met de fiets aan de hand door de Grote Kerk Breda. Tijdens de Ronde van Spanje maakt de adrenaline in hun lichaam even plaats voor stilte en bezinning.

Op de duofiets door de Haagse Beemden

28 juni 2022     Redactie Nelleke van der Zee - Fotografie Jan Brouwer

Fietsmaatjes Breda heeft sinds 11 juni een derde opstapplaats gerealiseerd in Breda, dit keer bij Ostara De Kleine Hoeve. Tijdens het HBFestival heeft burgemeester Depla samen met de bewoonster Kiki van Ostara De Kleine Hoeve met het doorknippen van het lint de opstapplaats officieel geopend.

Fysiotherapie - Hardlopen

23 juni 2022     Redactie Gitte Keller - Foto Hanneke Bantje

 

Zondag 2 oktober is alweer de 35e editie van de Singelloop! Misschien ben je al aan het trainen of ben je al aan het plannen om te starten met je training. Probeer hiervoor een trainingsschema te gebruiken en zorg voor een goede opbouw om zo mogelijk blessures te voorkomen.

 

Wil je beginnen met hardlopen of ben je misschien al een tijdje bezig en wil je graag beter worden? Een goede voorbereiding is belangrijk! Bij elk trainingsschema in de aanloop naar een hardloopwedstrijd of afstand is het belangrijk dat de opbouw geleidelijk is en er consequent wordt getraind. Volg daarom goed het aantal geadviseerde trainingen per week en zorg voor voldoende rust tussen elke training. Daarnaast is het belangrijk om aandacht te besteden aan kracht en mobiliteit.

 

Naast trainen is het ook belangrijk dat je lichaam genoeg energie en voedingsstoffen binnen krijgt om optimaal te kunnen presteren. Voor de dagelijkse activiteiten die we ondernemen hebben we energie nodig. Of je nu werkt, wandelt, slaapt of ademhaalt, alles wat jij doet kost energie. Om je lichaam te voorzien in deze energiebehoefte heb je calorieën nodig. Deze calorieën haal je voornamelijk uit voeding.


Voedingsbronnen

Er bestaan verschillende soorten voedingsbronnen waar we dagelijks calorieën uit kunnen halen. Zo leveren vetten, koolhydraten en eiwitten op hun beurt verschillende hoeveelheden calorieën.

Koolhydraten: brandstof voor het lichaam en belangrijk bij het sporten.

Eiwitten: bouwstof, belangrijk na het sporten en bij herstel.

Vetten: onderhoud. Dit geldt voornamelijk voor de essentiële onverzadigde vetten.

 

Vocht heel belangrijk

Naast het nuttigen van de juiste voedingsstoffen is het vocht in ons lichaam enorm belangrijk. Tijdens de sportactiviteiten verhoogt de lichaamstemperatuur en door het transpireren verliezen we vocht. Dit moet aangevuld worden zodat ons lichaam optimaal kan functioneren.

 

Wat en wanneer je het beste kunt eten, hangt af van type training dat je gepland hebt. Hierover zou een diëtist die gespecialiseerd is in sportvoeding je kunnen adviseren. Op verschillende hardloopwebsites kom je ook al een heel eind met de tips & tricks. Veel plezier met trainen!

 

Joeri van Dongen & Gitte Keller, Fysiotherapeuten

Terug Schrijf reactie

ADVERTEREN?

 

Klik voor e-mail of bel 06 46 99 66 32

 

 

Poppelaars 22-05-25 tm 22-07-07 - 5 zomerbloeiers voor €5

Poppelaars 03-05-22 tm 07-07-22 Bloemen

Aardbeienkwekerij Van de Riet 28-04-22 tm 24-04-23

Vissers Elektrotechniek 07-12-21 tm 07-12-22

Vissers Elektrotechniek

 

 

Belob

EHP-makelaardij

 

^ Naar boven