Haagse Beemden Nieuws
HBNieuws
  • Bezorgklachten
  • Organisaties HB
  • Uw artikel invoeren
  • Nieuwsbrief






  • ;
    ;
    HBNieuws

    Musical ‘Op zoek naar Judas’

    De Lucaskerk vierde onlangs zijn vijfentwintigste verjaardag met een bijzondere musical over het leven van Judas. Met ruim vijftig medewerkers, op het podium, in het koor en achter de schermen, levert regisseuse Tamara Griffioen uit Rijswijk een geweldige prestatie. Het spektakel is luchtig van opzet, historisch gezien goed onderbouwd en haakt tegelijkertijd sterk in op de actualiteit. De technische ondersteuning is indrukwekkend, met een professionele licht- en geluidsinstallatie, filmische ondersteuning via een groot beamerscherm en diverse tekstmonitors. De zaal is afgeladen vol.


    Alex De Vliegere
    Judas Iskariot was een van de twaalf apostelen van Jezus. Hij was degene die Jezus middels zijn berucht geworden kus uitleverde aan de Romeinse autoriteiten. Zijn naam wordt doorgaans geassocieerd met verraad en onbetrouwbaarheid. De Judasmusical betuigt zich van alle tijden te zijn: het onvermijdelijke mobieltje wordt ingezet als ultiem linkmiddel van het toen naar het nu. En juist omdat het allemaal zo strak en eenvoudig wordt voorgeschoteld lijkt het net echt. Op ingenieuze wijze wordt hier een historisch verhaal voorzien van een hedendaagse context waardoor de toeschouwer het gevoel bekruipt zelf Judas te zijn. Judas, dat zij wij allemaal!

    VREEMDE ACCENTEN
    Tamara maakt doeltreffend gebruik van het natuurlijke Haagse accent van haar speler Jan Krijgsman. Het komt uitstekend van pas bij de vormgeving van een der bozere rollen, die van Kajafas! Onze Rotterdams sprekende medewijkbewoners worden ingezet als overheidsdienaren. Onder Kajafas waren die niet mals. Het is een beproefd recept: andersklinkenden voor boosdoener laten doorgaan. Jan verbluft het publiek al bij de intro wanneer hij als doorgewinterde nicht in een schitterend glitterjasje de speeddatingshow begeleidt (zijn vrouw Anja ziet vergenoegd toe vanuit het koor). De toon is gezet. Jan speelt ook nog de eigentijdse herbergier die zijn klanten rijkelijk voorziet van heerlijke borrelhapjes. Het is feest op het podium en Jan doet goede zaken.

    KOFFIEPAUZE
    Joël Vergeer (21), geboren Haagse Beemdenaar, speelt de jonge Judas. Zijn vader, Pieter Vergeer, neemt de oudere Judas voor zijn rekening. Beide dragen voor die rol een zwarte broek en paars overhemd. Joël zien we later in helder wit gekleed ten tonele verschijnen in de rol van Jezus. Na afloop vertelt hij dat er in de pauze een beker koffie over zijn broek ging. Een reservebroek had hij natuurlijk niet. Met man en macht zwoegt men achter de schermen, twintig minuten lang, met resultaat: Jezus komt na de pauze weer smetteloos tevoorschijn. Wellicht is de vader-zoonrelatie wel het geheime recept van deze productie. Daar waar het echt moet botsen spettert het zonder geforceerd te worden en ook de judaskus heeft grote overtuigingskracht.

    REACTIES
    De jongste deelneemster, Abbygail Zeeman (9): “Over vijf jaar doe ik weer mee, maar ik vind het wel heel leuk dat ik nu de jongste ben, dat voelt heel speciaal.” Bezoeker William van der Zanden: “Ik heb ervan genoten en het heeft me enorm geraakt. Als ik denk aan Judas dan denk ik niet langer aan negativiteit, welnee. Respect voor het getoonde vakmanschap. U bent geslaagd Lucaskerk, chapeau!”


    Jezus en zijn apostelen
    Fotograaf: Alex De Vliegere

    Reageren op dit artikel klik hier

    HBNieuws

    Reacties op artikel

    Er zijn nog geen reacties op dit artikel



    archief Musical ‘Op zoek naar Judas’