Haagse Beemde Nieuws
HBNieuws
HBNieuws
;
;

Smartphone slim gebruiken

In deze rubriek krijgen bewoners van de Haagse Beemden tips om het leven wat aangenamer te maken, zodat we ons met zijn allen net wat gelukkiger voelen.

Kun je je nog herinneren dat we elkaar gewoon belden en spraken via de vaste telefoon? Het gebeurt steeds minder. We zitten massaal aan de smartphone. Ook in de Haagse Beemden wordt het steeds meer een vertrouwd straatbeeld om bewoners op de fiets, lopend of in de auto op het schermpje van hun telefoon te zien kijken of bedienen. Je zult misschien bij jezelf ook merken dat je steeds vaker naar je telefoon grijpt. Voelt dat oké of wil je wat bewuster met je telefoon omgaan?


Christel
Volgens het CBS gebruikt 89% van de Nederlanders vanaf 12 jaar een mobiele telefoon, in 2012 was dit 56,5%. Vooral de smartphone is, zoals je weet, heel handig. We kunnen alles direct opzoeken en snel met elkaar communiceren. Maar het brengt ook steeds meer negatieve aspecten met zich mee. De smartphone is in toenemende mate een belangrijke factor bij mentale klachten, vooral in de leeftijdsgroep van 18-34 jaar. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door GfK en verzekeraar Interpolis. Van de 200 geteste personen blijkt, dat 80% de telefoon mee naar bed neemt en daardoor later gaat slapen. Van deze personen zet zelfs 5% de wekker om 's nachts op de smartphone te kijken. We zitten al snel 2 à 3 uur per dag naar het scherm te kijken en we vinden het vaak moeilijk om de telefoon weg te leggen, ook al willen we onze tijd liever anders besteden. Vooral social media is verslavend, we zijn bang om iets te missen.

Tips voor minder gebruik van je telefoon
- Apps als Checky en Space helpen je om je bewust te worden van je telefoongebruik. Kies twee vaste momenten per dag om je social media zoals Facebook en je e-mails te checken.
- Zet pop-ups en het geluid bij ontvangst van berichten uit via instellingen/meldingen.
- Geef niet toe aan je nieuwsgierigheid om steeds weer op je telefoon te kijken. Na een tijdje wordt dit steeds makkelijker.
- Leg je telefoon weg tijdens een gesprek met iemand en onder het eten.
- Vraag je af waar je voor je gevoel te weinig tijd voor hebt en ga juist dat doen. Zoals sporten, koken, spelen met je kinderen of een boek lezen.
- Leg je telefoon een uur voor het slapen gaan weg en pak hem het eerste half uur 's ochtends nog niet. Start rustig op met een ontbijtje, douchen, etc. Wat heb je daadwerkelijk gemist als je een half uurtje later online bent dan normaal?
Één van de genoemde tips uitvoeren kan al helpen wat rust te creëren. Zo wordt je leven net wat aangenamer en relaxter.