Groepsexpositie "Natuurlijk Mooi" in Oud Drimmelen

15 mei 2024     Ingezonden door Maud Quaedvlieg

Vrijdag 17 mei t/m zondag 26 mei, inclusief het Pinksterweekend, exposeer ik met een grote groep kunstenaars in het prachtige polderlandschap van West Brabant. Een groep die de natuur een warm hart toedraagt. Creërend met respect voor de natuur, vaak letterlijk 'in de natuur’ of 'met de natuur'. Allen met een eigen visie op hun werk en leven.

De Honingraad start met gespreksavonden voor partners van mensen met kanker

15 mei 2024     Ingezonden bericht

HoningraadAls je partner getroffen is door kanker komt er veel op je af. Je wil er voor je partner zijn, maar je hebt zelf ook gevoelens. Je probeert zo goed mogelijk voor je partner te zorgen, maar het gewone leven draait ondertussen door.

Workshop Aquarelleren

14 mei 2024     Ingezonden bericht

workshop aquarelleren William van der ZandenHoe maak je wijdse polderzichten met dieptewerking en/of een krachtige frisse groenachtig-blauwe bomenpartij in glaceer- of nat in nat techniek? Of heb je meer lef om met een groene veeg of vlek een magisch kunstwerk te creëren met watervaste pen en interessante droogtechnieken?

Nutri-Score op steeds meer producten in de supermarkt

09 april 2024     Ingezonden door Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport

Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt. Zo kiezen bijna alle supermarkten met hun huismerken voor Nutri-Score. Onlangs startte het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de campagne: ‘Kijk, vergelijk & kies’. Deze campagne helpt mensen om tijdens het boodschappen doen te kiezen voor het product met een betere samenstelling.

 

Fabrikanten kunnen er sinds 1 januari voor kiezen om Nutri-Score te gebruiken. Het is één van de hulpmiddelen om mensen te helpen betere keuzes te maken op het gebied van voeding. Als fabrikanten kiezen voor Nutri-Score moeten zij op elk product van hun merk een Nutri-Score zetten. Na registratie hebben ze hiervoor 24 maanden de tijd. Bijna alle supermarkten zijn gestart met het gebruik van Nutri-Score voor hun huismerken. Zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus/Coop, Boon Food Group, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama/Boni, Poiesz, Spar en Vomar.

Zo gebruik jij Nutri-Score

Met Nutri-Score vergelijk je dezelfde soort producten simpel en snel tijdens het boodschappen doen. En kies je makkelijker voor het product met een betere samenstelling. Dat is vooral handig bij producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Zoals sauzen, frisdranken, koeken, pizza’s en snacks.

De Nutri-Score van een product staat op de voorkant van de verpakking. De score is aangegeven met een letter (A tot en met E) en een kleur (donkergroen tot en met donkeroranje). Het laat zien of het product een betere samenstelling heeft in vergelijking met dezelfde soort producten. Je vergelijkt dus ontbijtkoek met ontbijtkoek en niet ontbijtkoek met saus. Producten met een donkergroene A hebben een betere samenstelling dan dezelfde soort producten met een donkeroranje E.

De Nutri-Score zegt dus niet of een product gezond of ongezond is. De Schijf van Vijf blijft leidend voor een gezond voedingspatroon. Je voldoet dus niet aan een verantwoord voedingspatroon als je alleen producten met een A of B eet.

 

Dit is hoe Nutri-Score werkt

De Nutri-Score wordt per product bepaald met een speciale berekening (algoritme). Producten krijgen een hogere score door eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. En producten krijgen een lagere score door energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt een totaalscore voor een product. Bijvoorbeeld een donkergroene A of een donkeroranje E.
In het algoritme zijn karakteristieken ingebouwd om ervoor te zorgen dat een hogere score ook daadwerkelijk leidt tot een product met een betere samenstelling.

 

Over de campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’

Goede uitleg over hoe je Nutri-Score gebruikt bij het boodschappen doen, is belangrijk. Daarom voert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de publiekscampagne ‘Kijk, vergelijk & kies’. De campagne is onder andere te zien op tv, online, in kranten en magazines.

Meer informatie vind je op nutriscore.nl

Terug Schrijf reactie

Kunstroute Haagse Beemden

 


 

 


 

Kiek in de wijk

 

 



 Adverteren?

Klik voor e-mail of bel 06 46 99 66 32

 


 

 

Aspergeboerderij Schalk - Prinsenbeek 23-03-24 tm 23-06-24

Boerderijwinkel van de Kieboom - Ponyfeestje 08 mrt -

Flyer ponyfeestje

 

Freepik

 


 


 

 

 

 

^ Naar boven